Monday, December 1, 2008

Fatwa - Yoga

Assalamualaikum.

Setelah lama berehat dari menulis,saya terpanggil untuk menulis pada kali ini.

Pernah suatu ketika dahulu,saya masih ingat didalam TV ada rancangan yang bertajuk Yoga.
Masa itu saya masih kecil lagi.Masih ingat lagi kata-kata pengacara rancangan tersebut.
Yoga is good for your health.

Betul ke? Saya tidak tahu samaada benar atau pun tidak sebab saya tidak pernah mempraktikkan Yoga.

Ada juga rakan-rakan Melayu yang beragama Islam yang mempraktikkan Yoga tetapi saya tidak mahu ambil berat sebab saya memang tahu ianya adalah dari ajaran dari India dan ada kena mengena dengan Agama Hindu.

Sekarang ini isu berkenaan Yoga hangat diperkatakan terutamanya selepas keluarnya Fatwa yang mengatakan bahawa Yoga itu HARAM dipratikkan oleh orang-orang yang beragama ISLAM.

Tetapi amat menyedihkan sekali,ada orang Islam yang mempertikaikan Fatwa yang diputuskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan yang anggota-anggotanya adalah dikalangan oleh orang-orang yang arif tentang Agama ISLAM.

Kalau orang-orang ISLAM sendiri mempertikaikan kewibawaan Majlis Fatwa Kebangsaan,dengan siapa orang-orang ISLAM perlu mempercayai hal-hal sebegini.

Kebetulan pula Presiden MIC Dato' Sri Samy Vellu pula ingin berjumpa dengan Perdana Menteri ingin penjelasan yang lebih terperinci kenapa Yoga adalah Haram kepada umat Islam.

Kenapa beliau sibuk sangat pasal Agama Islam pula? Fatwa ini adalah untuk Umat Islam dan TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN AGAMA DIA.

Beliau sengaja hendak menjadi Jaguh untuk kaum dia.

Disini,saya amat berharap PM tidak melayan kerenah orang-orang seperti ini.

Sekian.

No comments:

Post a Comment